A közösségépítés és gondoskodás vált a munkáltatók egyik legfontosabb eszközévé, amellyel megőrizhetik versenyképességüket a jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben és ellensúlyozni tudják az infláció okozta extrakihívásokat is. Mindegy, hogy lakóközösségről, munkahelyi vagy családi összetartozásról beszélünk, a közösségek megtartó és motiváló ereje áll a középpontban.
Az a cég lesz sikeres, amelyik az ókori értelemben vett barátság felé mozdul: az erény közös gyakorlása érdekében működik együtt – gondoljunk a bolygónk megóvására vagy az egészségünk védelmére – és ezt minél szélesebb értelemben tudja átadni a tagjainak. Ez a filozófia húzódik meg a munkahelyi egészségpénztári támogatások bővülése mögött. A munkáltatók felismerték, hol van szükség egyéni erőfeszítésekre a fejlődéshez, és ezt igyekeznek támogatni a munkavállalóik egészségmegőrzésre fordítható forrásának bővítésével.
Persze nem pusztán felebaráti szeretetből teszik, hiszen a vállalat piaci teljesítményét befolyásolja, hogy gondoskodik-e a munkavállalóiról. A COVID óta globális jelenség, Magyarországon pedig fokozottan igaz, hogy a munkavállalók leginkább a munkaadójukban bíznak. A munkáltatói gondoskodás, és ennek részeként az egészségmegőrzésben vállalt felelősség, kulcs a vállalat fennmaradása szempontjából.
A szektorátlag feletti a céges szerepvállalás
A patikapénztáras munkáltatók szerepvállalásának erősödése messze felülmúlta a szektorátlagot, mindeközben a patikás tagok egyéni befizetései is dinamikusan, 25,1%-kal bővültek.
A Patikapénztár 2020 óta a leginkább keresett pénztár, ha a vállalat célzott szolgáltatás formájában biztosít támogatást munkavállalóinak. 2020-ban a szektorba befizetett célzott támogatás 44%-a, 2022-ben már 48%-a érkezett a Patikapénztárba.
Az egészségre és önsegélyező szolgáltatásokra fordítható befizetések alakulása
Tavaly több ízben felhívtuk a cégek figyelmét arra, hogy a 33,04%-os kedvezményes adózású támogatást érdemes tagdíj-hozzájárulással is kiegészíteni. A teljeskörű támogatás előnye, hogy
A 2023 első negyedévében beérkezett vállalati befizetések megoszlása szerint a legtöbb célzott támogatást adó vállalat tagdíj-hozzájárulást is fizet a munkavállalóinak idén.
Tagjaink és munkáltatói partnereink értékelik a minőséget
2022-ben a patikás tagdíj-bevétel (egyéni befizetés és munkáltatói hozzájárulás) 22,2%-kal erősödött 2021-hez képest. Ezzel a Patikapénztár meghaladta a szektor 19,9%-os növekedését
Szektor növekedése 2021-hez képest | Patikapénztár növekedése 2021-hez képest | |
---|---|---|
Szolgáltatási célú összes befizetés | 14.2% | 21.8% |
Egyéni befizetés | 23.8% | 25.1% |
Munkáltatói tagdíj-hozzájárulás | 0.1% | 4.3% |
Célzott szolgáltatások bevétele | 1.6% | 6.1% |
Tagdíj bevételek (munkáltatói és egyéni befizetés) | 19.9% | 22.2% |
2022-ben 8%-kal több céges befizetés, összesen 1,24 milliárd forint érkezett a Patikapénztárba tagdíj-hozzájárulásként, célzott szolgáltatásra nyújtott támogatásként és a belépéskor igényelt patikakártya díjának vállalati támogatásból történő fedezésére, mint 2021-ben. Ez az összes befizetés több mint 27%-a.
A befizetések megoszlása (%)
Tavaly a hazai vállalatok által célzott szolgáltatásra adott támogatás 48%-a hozzánk érkezett
A Pénztár célzott konstrukciója indítása óta az egyik legkedveltebb megoldás a támogatást nyújtó hazai cégek körében. A 33,07%-os adózással adható juttatás egyre több munkavállalóhoz jut el rajtunk keresztül. Őket már sikerült meggyőznünk, hogy érdemes kihasználni a cafeteriarendszernek ezt az elemét akár a SZÉP Kártya kárára is, hiszen a hazavihető nettó juttatás összegében minimális a különbség, de a „céltám” kihasználhatósága messze lekörözi a pihenőkártyáét. Különösen, mivel a patikás szolgáltatási csomagok komplexen lefedik az egészség egy-egy területét, ráadásul a patikakártyás költésnek sincs akadálya.
A konstrukciónkat folyamatosan finomhangoljuk a hozzánk érkező észrevételek alapján, így ma már egyértelműen kényelmes a munkavállalónak, minimális adminisztrációval jár a munkáltatónak és minden elemében megfelel a jogszabályi előírásoknak.
2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|
A hazai cégek által adott összes célzott támogatás | 1,63 Mrd Ft | 1,40 Mrd Ft | 1,42 Mrd Ft |
A Patikapénztárba befizetett célzott támogatás | 0,43 Mrd Ft | 0,61 Mrd Ft | 0,68 Mrd Ft |
A pénztár részesedése a célzott szolgáltatási piacból | 27% | 44% | 48% |
Nem ablakon kidobott pénz
Tavaly 193 vállalat biztosított 8817 munkavállalónak célzott támogatást összesen 677,5 millió forint értékben. Ez több mint 632 millió forint pénztári szolgáltatásra fordítható forrást eredményezett a támogatásban részesülő pénztártagoknak, akik az év során 546 millió forintot költöttek a célzott támogatási tartalék terhére.
A felhasznált összeg bizonyítja, hogy a juttatásban részesülő pénztártagok kihasználják a munkáltatójuktól kapott támogatást. Vagyis ebben az esetben nem beszélhetünk „beragadt pénzekről”, mint például a SZÉP kártya esetében, amely juttatás felhasználhatóságát lényegesen befolyásolhatja a családok költési szokásainak átrendeződése az infláció vagy a rezsiköltségek növekedése miatt.
Ezek voltak a legnépszerűbb támogatási célok 2022-ben
A Pénztár csomagjai közül az egészségügyi szolgáltatásra – gyógyszerre és orvosi ellátásra – adott konstrukció a legnépszerűbb, az összes támogatás 55%-át ilyen célra adják a vállalatok. A második és harmadik helyen a magánorvosi ellátás és az egészségbiztosítás osztozik, de 2022-ben a jelzálog-hitel törlesztésének támogatása is jelentősen, 14%-kal nőtt.
A támogatások alakulása szolgáltatási célok szerint 2022-ben (%)
Tavaly az orvosi ellátásra adott célzott támogatás 24%-kal, a lakáscélú jelzáloghitel 14%-kal, a szolgáltatásalapú egészségbiztosításra adott összeg 7%-kal nőtt. A csak gyógyszertárban költhető és a gyermekekkel kapcsolatosan felhasználható támogatás viszont kevésbé volt népszerű a cégek és munkavállalóik körében 2022-ben, mint az azt megelőző évben.
A gyógyszertárban fogy el a legtöbb célzott támogatás
2022-ben a pénztártagjaink a vállalatok által befizetett célzott támogatás szolgáltatásra költhető összegének 42%-át gyógyszertárban, 18%-át orvosi ellátásra, 13%-át biztosítási díj fedezésére, 3%-át optikára, 2%-át gyógyászati segédeszközre költötték. Önsegélyező szolgáltatásra 8,5%-ot vettek igénybe.
A juttatásban részesülők az éves összeg 86,5%-át elköltötték, azaz az ő esetükben tényleg fennálló szükségletet elégít ki a cafeteriajuttatás.
A költések alakulása a célzott támogatás terhére 2022-ben (%)
Még mindig van tere a növekedésnek
Az elmúlt évben készített összefoglalónkban a KSH 2019-es adataira hivatkozva azt mondtuk, bőven van tere az önkéntes egészségügyi-finanszírozási alrendszereken keresztüli költések bővülésének. Akkor az egészségcélú magánköltésekből mindössze 106,1 milliárd forint történt egészségpénztárakon és biztosításon keresztül, míg 849,8 milliárd forintot a háztartások zsebből finanszíroztak.
Az azóta elérhető 2020-as adatok szerint továbbra is rendkívül magas, 30% a magánköltések részesedése a hazai egészségügyi kiadásokból. Ezen belül viszont az intézményesített költés mindössze 0,66 százalékkal 106,8 milliárdra nőtt, míg ennél dinamikusabban bővültek a zsebből költött forintok: a háztartások a nettó bérükből közel 6 százalékkal többet, 900 milliárdot hagytak ott a gyógyszertárakban, gyógyászati segédeszközboltokban, magánklinikákon 2020-ban.
Ezeket a zsebből költött forintokat tudja mérsékelni a vállalat, ha betereli dolgozóját az egészségpénztári intézményrendszerbe. Sőt, így ahhoz is hozzájárul, hogy az ezután járó szja-visszatérítés is a munkavállalóját gazdagítsa és ezáltal többen juthassanak hozzá a gyorsabban elérhető magánellátáshoz, vagy olyan kezelésekhez, vizsgálatokhoz, amelyek esetleg csak a magánban hozzáférhetőek vagy esélyük legyen a drágább gyógyszer kiváltására.
Iratkozzon fel havi hírlevelünkre, hogy mindig első kézből értesüljön az aktuális juttatási szabályokról, HR trendekről, pénztári újdonságokról.